Helsingen Lin inlämnat till Svensk Form Award
SE: Bidrag Helsingen Lin inlämnat till Svensk Form Award. Nu håller vi tummarna.
EN: My contribution to Swedish Design Award.
Hälsingebocken har skapats två- och tredimentionell som staty. Projektet
har sålts in till Hälsingland Turism för kommande place branding strategi, samt
till flertalet producenter av textil, souvernirer, porslin och andra produkter.
Hälsingebocken av är en del av Living Traditions - Ur fäders anor för
framtida seder – med syfte att lyfta fram kulturarv i ny dager.
EN: My contribution to Swedish Design Award.
Helsingen Lin |
Vad har Hälsingland, som inte Dalarna har? Allt med tillägg
till havet och Världsarv. Istället för hästen har de bocken, och istället för
krusning (kurbits) har de mönster och schabloner från Hälsingegårdar, varav sju
Världskulturarv, samt lin. Förenar man mönster och kulturarv med
hälsingebocken, skapas en egen unik symbol.
Bilden av Hälsingland är ett projekt som levandegör
Hälsinglands kulturella arv och synliggör hela regionens visuella identitet med
en samlad bild. Här återges både mönster och bocken som symboliserar hälsingens
styrka och mod.
Arbetet med Hälsingebocken startade som, och är till stor
del ett konstprojekt som också funnit sin plats på produkter. Bocken skapar ett
enhetligt varumärke som identifierar och definierar Hälsingland i en gemensam
identitet.
Formgivarparet Tinterova & Arenholm har skapat
hälsingebocken i flertalet egna versioner, här innehållande landskapsblomman
Lin. För destinationsidentitet har de även skapat en Hälsingebock specifikt för
varje Hälsingegård innehållande tolkningar av dess mönster, samt bockar för
specifika orter baserat på deras specifika sömnader och unikitet.
Kommentarer
Skicka en kommentar